2007. december 14.

Flódniztam...

Ma délután a következő iwiw körüzenetetet kaptam általánosbéli osztálytársamtól, Tomitól:

"Flódni ügy a terítéken ma a Frankelben. Gyere el 17.30- (KEH, judapest.org, MAZSIHISZ)"

(Kis magyarázat: a Frankel itt egy zsinagógát jelent, Tomi ott a rabbi.)

Na mondom, már régóta kíváncsi vagyok rá, mit csinál, most itt az alkalom, hogy elmenjek hozzá. KEH nem került elő. De a Judapest.org vs. MAZSIHISZ baromi érdekes volt.

Na, jöjjenek a meglátásaim:

Úgy tűnt, ha Tomi azt mondja, hogy nem ismer, nem jutok be. Meglehetősen óvatosak voltak.

Fogalmam sincs a zsidó hagyományokról, és meglehetősen zavarban voltam emiatt.

Most jön, amit többek figyelmébe ajánlok:
Többször elhangzott az "egymás közt vagyunk" (engem Tomi kedves fogadása után, talán egy lázadó, a zsidóságot csak kultúrálisan vállaló, zsidó fiatalnak tartottak) és mégsem alakultak át ufókká. :) Nagyrészt kifejezetten szimpatikus emberek voltak ott. Azért nagyrészt, mert hazudnék, ha azt mondanám, hogy minden ember egyformán szimpatikusnak találtam. Sokféle személyiség, sokféle vélemény. Persze, hogy voltak első látásra megnyerő személyiségek, és olyanok, akikkel kevésbé tudtam azonosulni.

Ami viszont nagyon tetszett, az a közös cél. Hogy a beszélgetők meg akartak egyezni. Jó, az udvarias szóvirágok között gyilkos érvek lapultak, de végig kultúrált keretek közt folyt a beszélgetés, pedig az ott jelenlevő két aktívabb generáció olyan volt, mintha más dimenziókban élne.

Azért is vonzott kifejezetten ez a program, mert úgy érzem, hogy Magyarországon beindult egy rossz folyamat. És a "Flódniügy" ennek is a kvintesszenciája. Mindig is integráló személyiség voltam, aki feloldotta az ellentéteket. Most pedig egy csomó kérdés volt feloldatlan bennem:

- Miért bántó a zsidóságnak, amit Sólyom László csinált?
- Tényleg az a legjobb megoldás ilyenkor, ha kivonulnak (erre persze már megvolt előre a véleményem, hogy: nem, hiszen Orbánék is itt szúrták el a dolgokat: megvonták maguktól a párbeszéd lehetőségét, pont amikor az országnak a legnagyobb szüksége lenne rájuk, hogy egyensúlyt teremtsenek a politikában.)
- Milyen vita fog kialakulni?
- Milyen érzések vannak manapság, egy olyan érzékeny kisebbségben, mint a zsidóság?
- Milyen világszemlélettel rendelkezik a MAZSIHISZ és a Judapest.org?

A legmegdöbbentőbb számomra az volt, amit úgy nevezhetnék: "a holokauszt lenyomata". Többféle módon nyilvánult ez meg számomra, és mindegyik érthető, emberi reakció volt. Baromi nehéz örökség. Áttételesen is. Szembeállított két generációt. Áhh, ezt nem is tudom hogyan megfogalmazni. Talán körbeírva a két dimenziót: félelem és érzékenység vs marketing.

Azért mentem el erre a beszélgetésre, mert számomra a köztársaságielnöki ebéd visszautasítása baromi hülye gesztus volt. Gondoltam, biztos van oka, amit így nem értek.
Azt is szerettem volna tudni, hogy a Judapest.org mit képvisel. Innen nézve egy gyors marketingakcióval feloldottak egy elég kellemetlen helyzetet.

Engem idegesít az egész gyűlölettörvény. Egy olyan emberként, aki Fletót egy hazudozós balfácánnak tartja, olybá tűnik az egész törvénysztori, hogy jópontokat akar szerezni egy
gyorsan összefércelt törvénnyel, aminek nagy előnye, hogy ingyen szerezhet szavazókat. Egy gesztus, aminek haszna nem lesz semmi, de következményei már vannak.

Talán azért is, mert korban közelebb álltunk egymáshoz, talán a webes irányultság miatt, talán mindentől függetlenül, de a Judapest.org fiatal főszerkesztője sok dologban azt mondta, ami az én véleményem is:

- Egy rossz törvényt védeni nagy hiba.
- Pont akkor, amikor élesednek a véleménykülönbségek, nem szabad kivonulni, és "rávágni a másikra az ajtót".

Két dolog volt még számomra döbbenet:
- A hatalmas félelem a Magyar Gárdától - jó, értük én sem tenném tűzbe a kezem, a MG-nak fogalma sincs, hogy mit akar, lehet rossz is akár belőle, de valahol ez is előítélet, és kicsit az ördög falra festése. Én biztos nem aggódnék előre, de azt hiszemm ezen az estén egy számomra eddig ismeretlen meglehetősen félelmekkel teli világképpel találkoztam, ebben a dimenzióban érthető.
- A hallgatóság jelentős része úgy tűnik, egyetértett abban, hogy éveken belül jön egy újabb holokauszt.

Sokmindent mondhatnék, de legyen ez most a végszó. Nekem egy kicsit sokkoló volt.

0 vélemény érkezett: