2008. március 24.

Régi magyar csillagképnevek...

Azt hittem, ennél egyszerűbb lesz. Lehet, megkérem néhány csillagász ismerősömet, hogy segítsen.

Nagymedve: Göncölszekér.
Tejút: Hadak útja
Vénusz: (gyk.: a Vénusz bolygó, de ez régen nem volt nyilvánvaló, azokat is a csillagok közé sorolták) Esthajnalcsillag, Mária csillaga, Zsidócsillag.
Üstökös: (ez szintén nem csillag, de azért iderakom) Sátán csillaga, Nagy farkos csillag :).
Pleiades: Fiastyúk, Kotlóscsillag, Hetevény.
Hullócsillag: (azaz meteor) na, ennek nincs más neve, de a hozzákapcsolódó szokásokat mindenki ismeri... ha lehullik egy, valaki meghalt, kívánni kell valamit, és teljesül.
Kismedve: Kisgöncöl, Jancsikaszekér :)
Orion: Kaszáscsillag. Na ezt, ahonnan a neveket néztem, nem nagyon ismerték, de nekem speciel van egy infóm. Az Orion-öv három, egymáshoz közeli csillag (esténként egy régi szobámból mindig bámultam, mert akkor kelt, amikor én feküdtem) és négy másik nagyobb csillag között találhatóak: A négy csillag a mező négy sarka, a kaszások pedig a mezőn dolgoznak.
Északi Korona (Corona Borealis): dejó, hogy itt van. Szeretem. Szóval: Koszorúcsillag. (és tényleg!) a többi viszont nagyon bizonytalan, azt nem írom ide.

dr. Detre Csaba írásai tengenek eléggé túl, de azokat a gyanuszkópom visszadobta... túlzottan kilóg a lóláb, az "űrkenguru" alapmódszer szerint. Egyszer talán elmesélem nektek, mi az. :)

Aki nem hiszi, járjon utána (pl. itt)

4 vélemény érkezett:

ypszi@perverz.hu írta...

És azt se felejtsük el, hogy régen a csillagot húgynak hívták!

Aki nem hiszi, járjon utána:

http://www.urbanlegends.hu/2004/08/05/hugy-mint-csillag/

vmistvan kukac hotmail.com írta...

én is olvastam.
drága Ypszi, köszi a hozzászólást, erről az e-mailcímről különösen authentikus :D
de épp ezért imádlak...
most legalább azt is tudom, hogy milyen e-mailcímmel regisztráltál az ügyfélkapun!

Ypszi írta...

Ja igen, nev helyett, vmiert a mailcimem irtam be, talan mert elotte a leveleimet neztem :)

Nos igen, szoktak nezni a cimemre, ettermi rendelesnel is volt h felhivtak, hogy tenyleg van-e ilyen cim :) De azota mar megszoktak:)

Sot volt h csak emiatt hivtak be interjura, kivancsi voltak az ilyen mailcim tulajara, es persze fel is akartak venni aztan ;))

Leo Minor írta...

Eszembe jutott még egy:
Tejút = Részögembör útja.
Nagy göncöl: Török szekér
Aztán van az égen "Sánta Kata" és "Kudus" is, de most nem jut az eszembe, hogy melyik micsoda és hol van.